Pod koniec stycznia 2025 roku IBE PIB udostępnił nauczycielom ankietę, w której mieli możliwość wyrazić swoje opinie i propozycje zmian w podstawach programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych. Odpowiedziało na nią aż 24 tys. osób!

REFORMA26 jest prowadzona w inny sposób niż wszystkie poprzednie reformy. Propozycje zmian powstają w Instytucie Badań Edukacyjnych PIB, w oparciu o wyniki międzynarodowych badań edukacyjnych, metaanaliz, analizy zagranicznych systemów edukacyjnych, a także z uwzględnieniem głosu polskiego środowiska edukacyjnego.
Żeby lepiej dopasować zmiany do potrzeb nauczycieli i uczniów IBE PIB przeprowadziło wśród nauczycieli ankietę. W trakcie trwających 3 tygodnie konsultacji, zebrano blisko 24 000 opinii. Ankiety były przeznaczone dla nauczycieli przedszkoli, klas 1-3 oraz klas 4-8 szkół podstawowych.
Kwestionariusz zawierał pytania zamknięte i otwarte, umożliwiające respondentom swobodne formułowanie opinii. Dotyczyły one kompetencji przekrojowych oraz sprawczości uczniów, a także oczekiwanego przez nauczycieli wsparcia w realizacji nowej podstawy programowej, pożądanego zakresu autonomii (w kontekście podstawy programowej) oraz szans i zagrożeń, które związane są z wdrażaniem Profilu absolwenta i absolwentki.
Mniej materiału, więcej swobody
Wśród ankietowanych było ponad 10 tys. nauczycieli z co najmniej dziesięcioletnim stażem pracy, ponad 13 tys. osób zatrudnionych w szkołach publicznych, ok. 7 tys. osób pełniących funkcję wychowawcy lub wychowawczyni. Najwięcej odpowiedzi pochodzi od nauczycieli języka polskiego, a następnie matematyki i wychowania fizycznego.
Najczęściej pojawiała się opinia dotyczący zbyt obszernego materiału w podstawie programowej. Część nauczycieli doceniała konstrukcję dotychczasowej podstawy, ale większość wskazywała na potrzebę zmian: większe wsparcie krytycznego i kreatywnego myślenia uczniów, rozwijanie współpracy i empatii, zmniejszenie zakresu materiału, większy nacisk na praktyczne umiejętności, bardziej elastyczne treści, więcej zajęć praktycznych i projektowych.
Raporty dotyczące opinii na temat poszczególnych przedmiotów przekazywane były na bieżąco zespołom ekspertów, którzy pracują nad propozycją nowych podstaw programowych. Obecnie w IBE PIB przygotowywany jest raport zbiorczy.