Jednym z głównych celów wprowadzanych zmian jest ułatwienie i usprawnienie Waszej codziennej pracy. W ramach reformy edukacji dostaniecie do dyspozycji dobrze przygotowane i spójne podstawy programowe, przewodniki metodyczne, narzędzia m.in. do monitorowania postępów Waszych uczniów oraz szkolenia odpowiadające Waszym potrzebom.

Co nowego?

Podstawa programowa

Nowa podstawa programowa będzie czytelna, spójna
i zorientowana na rozwój kompetencji uczniów – poznawczych, społecznych i osobistych. Stawiamy na większą korelację między przedmiotami, wykorzystywanie wiedzy w praktyce i rozwijanie sprawczości uczniów.

Wsparcie i autonomia

Otrzymacie więcej narzędzi wspomagających Waszą pracę przy zwiększonej swobodzie w doborze treści, metod i organizacji procesu nauczania. Pomogą w tym poradniki metodyczne, scenariusze lekcji, wskazówki i narzędzia oparte na aktualnej wiedzy naukowej. Dodatkowo, w podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, oprócz wymagań obligatoryjnych, będą również wymagania fakultatywne. Będzie więcej czasu na dobór i realizację dodatkowych treści.

Nowe spojrzenie na ocenianie

Ocenianie będzie w większym stopniu służyć rozwijaniu wiedzy, wspieraniu motywacji uczniów poprzez dostarczanie informacji zwrotnej o postępach w nauce. Metoda oceniania zachowania zostanie sformułowana na nowo, by stanowiła także informację o rozwoju własnym ucznia.

Lepsza diagnoza i monitorowanie efektów nauczania

Zmiany obejmą także (od roku szkolnego 2030/2031) egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny, które będą lepiej sprawdzać umiejętności uczniów. Ich wyniki będą skuteczniejszym narzędziem do monitorowania rozwoju uczniów i pracy szkoły.

Doskonalenie nauczycieli

System doskonalenia nauczycieli będzie dostosowany do wprowadzanych zmian. Umożliwi rozwijanie kompetencji potrzebnych w procesie wychowania i nauczania. Uzyskacie dostęp do wysokiej jakości szkoleń, materiałów i narzędzi.

Dzięki tym zmianom:

  • monitorowanie postępów dzieci i młodzieży stanie się prostsze i skuteczniejsze,
  • bardziej widoczny będzie wpływ nauczycieli na sukcesy edukacyjne uczniów,
  • planowanie lekcji i praca z grupą o zróżnicowanych potrzebach staną się prostsze,
  • powstaną narzędzia wspierające codzienną pracę w przedszkolu i szkole.

Nowe podstawy programowe

Dlaczego podstawy programowe wymagają zmian?

Nowe podstawy programowe wyraźniej niż dotąd mają wskazywać katalog najważniejszych kompetencji, których dzieci i młodzież potrzebują na dalszych etapach swojego uczenia się i rozwoju. Zapisy podstawy programowej muszą podążać nie tylko za zmianami zachodzącymi w świecie, ale także za najnowszymi ustaleniami nauki.

Strona IBE PIB

Nowe podejście do uczenia się i nauczania

Część ogólna nowych podstaw programowych – wspólna dla wszystkich przedmiotów – wyznaczy kierunek działań: jakie kompetencje rozwijamy, jakie wartości budujemy, tak aby absolwenci pewnie czuli się w szybko zmieniającym się świecie.

Stawiamy na

  • Motywację do uczenia się przez całe życie

  • Współpracę i dbanie o innych

  • Myślenie krytyczne i kreatywne

  • Rozwiązywanie problemów

  • Rozwijanie samodzielności i wytrwałości

  • Budowanie poczucia sprawczości

Efekty uczenia się zostaną sformułowane z naciskiem na analizę, ocenę i stosowanie wiedzy w realnych sytuacjach. Do podstaw programowych zostaną przygotowane komentarze metodyczne.

Materiały dydaktyczne

Wiemy, że do wprowadzenia zmian potrzebne jest przemyślane wsparcie metodyczne, które ułatwi realizację nowych celów, codzienne przygotowywanie zajęć czy monitorowanie postępów Waszej pracy z dziećmi i młodzieżą.

Do podstaw programowych wszystkich przedmiotów zostaną opracowane przewodniki metodyczne. Znajdą się w nich:

  • opis założeń przyjętych przez autorów podstaw programowych,
  • propozycje sposobów realizacji podstawy (metody nauczania i oceniania), doprecyzowanie zapisów dotyczących efektów uczenia się oraz doświadczeń edukacyjnych,
  • szczegóły warunków realizacji przedmiotu,
  • wskazanie korelacji między przedmiotami,
  • wyjaśnienie sposobów rozwijania kompetencji przekrojowych i fundamentalnych oraz wzmacniania sprawczości uczniów w danym przedmiocie.

Przewodniki metodyczne będą jednocześnie:

  • wskazówką dla wydawców i recenzentów nowych podręczników,
  • pomocą dla doradców metodycznych i nauczycieli konsultantów, którzy będą opracowywać programy doskonalenia dla nauczycieli, żeby przygotować ich do realizacji nowej podstawy programowej,
  • wsparciem dla samych nauczycieli, którzy będą tworzyć programy nauczania, tak aby realizować cele nowej podstawy programowej.

Opinie i konsultacje

Od samego początku w nasze działania związane z reformą edukacji, włączamy aktywnych nauczycieli, nauczycieli akademickich, a także członków stowarzyszeń i fundacji, uczniów, rodziców, wszystkich, którzy troszczą się o jakość polskiej edukacji.

Tysiące zaangażowanych nauczycieli

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy przeprowadził wśród nauczycieli ankietę internetową dotyczącą oczekiwań związanych ze zmianami w podstawach programowych. Odpowiedziało na nią 24 000 osób z całego kraju. Nigdy wcześniej w pracach nad reformą oświaty nie wypowiedziało się tyle osób związanych z edukacją. Wyniki ankiet zostały przekazane autorom podstaw programowych, żeby mogli uwzględnić je w swoich pracach.

Każdy z etapów naszych prac poddajemy recenzjom i konsultacjom. Reforma jest tworzona przez badaczy oraz nauczycieli praktyków.

Wszystkie zmiany będą konsultowane także w ramach ustawowych konsultacji publicznych. Informacje o konsultacjach i spotkaniach będziemy zamieszczać w aktualnościach.

Rada ds. reformy

Rada do spraw monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej jest organem opiniodawczo-doradczym działającym przy dyrektorze Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. W skład Rady wchodzą kluczowi przedstawiciele środowisk nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych związanych z edukacją, a także przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców, pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz IBE PIB.