16 stycznia 2025 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej. To niezależne ciało opiniodawczo-doradcze, powołane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy.

W skład Rady wchodzą przedstawiciele kluczowych środowisk zaangażowanych w kształtowanie i wdrażanie polityki edukacyjnej – nauczyciele, pracownicy naukowi, edukatorzy, samorządowcy, reprezentanci organizacji społecznych, a także związków zawodowych i pracodawców.
Ważnym elementem procesu powoływania Rady było zaproszenie instytucji reprezentujących różne grupy środowiskowe do wyznaczenia swoich przedstawicieli, po to, żeby skład Rady był niezależny, a sama Rada miała charakter partnerski i ekspercki.
W uroczystości inauguracyjnej uczestniczyły Minister Edukacji Barbara Nowacka oraz Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer. W wydarzeniu wziął udział także dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora IBE PIB. Po wręczeniu imiennych powołań członkom Rady odbyło się pierwsze posiedzenie, podczas którego wybrano przewodniczącego. Został nim prof. Zbigniew Marciniak. Podczas obrad omówiono wstępne założenia reformy programowej. Przedstawiono także propozycje nowego formatu podstaw programowych.
Lista członków Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty
Rada pełni funkcję doradczą. Jej zadaniem jest konsultowanie założeń i elementów kluczowych dla założeń reformy, w tym kształtowania Profilu absolwenta i absolwentki – czyli opisu kompetencji, wiedzy i umiejętności, jakie uczniowie powinni osiągnąć na zakończenie danego etapu edukacyjnego. Rada opiniuje dokumenty programowe oraz harmonogram ich wdrażania.
Do obowiązków Rady należy również formułowanie rekomendacji dotyczących kierunków zmian, wskazywanie sposobów wsparcia nauczycieli i szkół w procesie wdrażania reformy, a także analiza potencjalnych skutków regulacji oświatowych.
Powołanie Rady im. Komisji Edukacji Narodowej to kolejny krok w kierunku otwartego, inkluzywnego procesu reformowania polskiej szkoły, w którym centralną rolę odgrywają nauczyciele, uczniowie i lokalne wspólnoty edukacyjne.