Wypracowano pierwsze stanowiska i rekomendacje dotyczące kluczowych zmian w systemie edukacji. Kolejne spotkanie Rady odbędzie się 3 lipca.

Rada ds. monitorowania wdrażania reformy im. Komisji Edukacji Narodowej na bieżąco opiniuje kolejne propozycje przygotowywane przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
W Radzie zasiadają przedstawiciele różnych środowisk: nauczycielskich, akademickich, samorządowych, organizacji społecznych oraz pracodawców. Jej zadaniem jest bieżące monitorowanie wdrażania reformy i konsultowanie najważniejszych jej elementów.
Podczas dotychczasowych spotkań Rada:
- przyjęła stanowisko w sprawie części ogólnej podstawy programowej, wskazując na potrzebę większej spójności dokumentu oraz lepszego dostosowania go do wyzwań współczesnej edukacji;
- zaopiniowała projekt ramowego planu nauczania, postulując więcej elastyczności, interdyscyplinarności i miejsca na zajęcia praktyczne;
- omówiła założenia dotyczące szkolnego tygodnia projektowego i pozytywnie odniosła się do tej propozycji jako szansy na rozwój kompetencji kluczowych uczniów;
- zgłosiła potrzebę pilotażu rozwiązań, które mają być wprowadzane w ramach reformy;
- podkreśliła konieczność kompleksowego wsparcia dla nauczycieli, w tym dostępu do materiałów metodycznych i szkoleń wysokiej jakości;
- zarekomendowała cykliczne badania dobrostanu uczniów i nauczycieli jako fundament oceny skutków reformy.
Członkowie Rady akcentują znaczenie twardych danych w procesie projektowania zmian. – To, co próbujemy osiągnąć w edukacji, musi być oparte na wynikach badań naukowych – podkreślił przewodniczący Rady, prof. Zbigniew Marciniak.
Wśród priorytetów reformy znalazły się: poprawa wyników edukacyjnych uczniów, odbudowa dobrostanu psychicznego i społecznego w szkołach, wzmocnienie prestiżu zawodu nauczyciela oraz rozwój kompetencji przyszłości – takich jak współpraca, kreatywność, odpowiedzialność i sprawczość.
Lista członków Rady i protokoły z posiedzeń są dostępne na stronie IBE PIB w zakładce „Rada ds. reformy”.