Wyniki międzynarodowych badań wskazują, że w ostatnich latach polska szkoła znalazła się w poważnym kryzysie, dlatego potrzebne są mądre i odpowiedzialne działania naprawcze.

Niepokojące wyniki badań

  • 57%

    uczniów czwartych klas szkół podstawowych odczuwa umiarkowane lub niskie poczucie przynależności do szkoły. To 4. miejsce od końca na 57 badanych krajów. (PIRLS 2021)

  • 58%

    15-latków twierdzi, że szkoła niewiele zrobiła, by przygotować ich do dorosłego życia. Średnio w innych krajach uczestniczących w badaniu było to 48% uczniów. Polscy uczniowie zajęli 69. miejsce na 76 krajów. (PISA 2022)

  • Badanie PISA 2022 pokazuje, że polscy uczniowie utrzymują wysoką pozycję wśród rówieśników z innych krajów w zakresie umiejętności matematycznych, rozumienia czytanego tekstu i rozumowania w naukach przyrodniczych, chociaż zauważalne są spadki wyników w porównaniu do poprzednich lat.

Rozwiązania dla uczniów

Dzięki zmianom w edukacji absolwenci polskich szkół będą przygotowani do życia w zmieniającym się świecie. Ważnym zadaniem szkoły jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i podejmowane decyzje. Stawiamy na kształtowanie sprawczości,
która w dorosłym życiu pomoże osiągać sukcesy. Dążymy do tego, by uczniowie lepiej czuli się w szkole, a dzięki wsparciu nauczycieli, poznawali swoje mocne strony i umieli korzystać ze zdobytej wiedzy.

Szkoła musi dbać o dobrostan uczniów, bo dobra kondycja psychiczna i fizyczna to najlepszy start w dorosłość.

73 %

nauczycieli języka polskiego uczniów klas czwartych szkoły podstawowej ma niski lub umiarkowany poziom satysfakcji ze swojej pracy. (PIRLS 2021)

Polska na przedostatnim miejscu wśród 58 krajów pod względem satysfakcji zawodowej nauczycieli matematyki i na ostatnim miejscu pod względem satysfakcji zawodowej nauczycieli przyrody. (TIMSS 2023)

Rozwiązania dla nauczycieli

Nauczyciele są sercem polskiej edukacji.

Systematycznie podnosimy nauczycielskie wynagrodzenia, wspólnie z nauczycielami uzgadniamy zmiany legislacyjne, by warunki ich pracy poprawiały się. Przygotowujemy narzędzia pomocne w codziennej pracy, w tym poradniki zawierające potwierdzone naukowo metody nauczania, formułujemy coraz bogatszą ofertę bezpłatnych studiów podyplomowych i szkoleń o potwierdzonej efektywności, zwiększamy autonomię nauczyciela, przywracamy prestiż tego zawodu.

Reforma rozłożona na lata

Reforma26 wprowadzana jest stopniowo i jest rozłożona w czasie, wszystkie zmiany są przygotowywane z udziałem ekspertów, nauczycieli i uczniów. Kluczowe zmiany nastąpią od września 2026 roku.

  • 2025

    Co zmieni się już we wrześniu 2025 roku?

    • Dwa nowe przedmioty: edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska
    • Zmiana podstawy programowej wychowania fizycznego
  • 2026

    Co zmieni się od września 2026 roku?

    • Nowa podstawa programowa w przedszkolach oraz w klasach 1 i 4 szkoły podstawowej; w następnych latach uczniowie kolejnych klas będą stopniowo uczyć się wg. nowej podstawy programowej
    • Uczniowie klasy 1 i 4 szkoły podstawowej będą się uczyć z nowych podręczników
    • Tydzień projektowy w szkołach (fakultatywnie)
  • 2027

    Co zmieni się w 2027 roku?

    • Od września 2027 r. nowe podstawy programowe w klasie 1. szkół ponadpodstawowych
    • Tydzień projektowy w każdej szkole (obligatoryjnie)
  • 2031

    Co zmieni się w 2031 roku?

    • Egzaminy ósmoklasisty i matura w nowej formule
  • 2032

    Co zmieni się w 2032 roku?

    • Nowy egzamin maturalny w technikach

Profil absolwenta i absolwentki

Pierwszym krokiem do zmian w systemie edukacji było przygotowanie Profilu absolwenta i absolwentki przedszkola oraz szkoły podstawowej. Profil opracował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy.

Profil absolwenta i absolwentki

to kompas dla polskiej edukacji, który wskazuje:

  • uczniom: po co się uczą,
  • rodzicom: czego uczą się ich dzieci,
  • nauczycielom: jakie wartości, jakie kompetencje i jaka wiedza powinny być w centrum ich uwagi.

Reforma w liczbach

  • 22

    Zespoły przedmiotowe

  • 200

    Ekspertów

  • 24 000

    Wypełnionych ankiet

  • 700

    Spotkań z nauczycielami

  • 40

    Ekspertów i obserwatorów w Radzie ds. reformy