Dynamicznie zmieniający się świat wymaga odpowiednich zmian w edukacji. Nowe technologie, rozwój sztucznej inteligencji, wyzwania rynku pracy i rosnące tempo życia wymagają zupełnie nowego spojrzenia na rolę i funkcje edukacji szkolnej. Świadomość pogłębiających się problemów psychicznych młodych ludzi zwraca uwagę również na społeczno-wychowawczą rolę szkoły. Reforma edukacji jest odpowiedzią na te wyzwania i realne potrzeby młodych ludzi, uczniów i uczennic.

Co nowego w szkole?

Szkoła, która rozwija i wychowuje

Przedszkole i szkoła mają nie tylko przekazywać wiedzę, ale również wspierać dzieci w rozwoju osobistym i społecznym. Nauczyciele otrzymają narzędzia, które pozwolą im skuteczniej wspierać dzieci w budowaniu ich sprawczości, samodzielności i odpowiedzialności. Zadaniem przedszkola i szkoły jest przygotowanie młodych do życia w społeczeństwie i osiągania swoich celów.

Szkoła, którą rozumiecie

Otrzymacie konkretne informacje:

  • czego szkoła uczy,
  • w jakim celu,
  • w jaki sposób.

Dzięki temu łatwiej będzie również Wam wspierać dzieci w nauce i rozwoju oraz lepiej rozumieć ich szkolną rzeczywistość.

Lepsze samopoczucie dzieci i młodzieży

Międzynarodowe badania (PISA, PIRLS, TIMSS) pokazują, że choć polscy uczniowie osiągają dobre wyniki z wiedzy przedmiotowej, w szkole nie czują się dobrze. A przecież szkoła powinna być miejscem, w którym wszyscy uczniowie czują się bezpiecznie i pewnie. Wzmacnianie relacji, praca nad dobrostanem psychicznym, rozwijanie mocnych stron są integralną częścią Reformy26.

Praktyczna wiedza i elastyczność

Zmieniamy sposób nauczania: przyswajanie wiedzy poprzez zapamiętywanie jest bardzo ważne, ale trzeba położyć większy nacisk na zrozumienie i analizę treści oraz umiejętność stosowania wiedzy w praktyce. Wprowadzamy interdyscyplinarne podejście i korelację między przedmiotami. Przykładem może być nowy przedmiot „przyroda” (odpowiednik anglojęzycznego „science”) w klasach 4–6, który pomoże dzieciom zrozumieć świat jako całość. Nowa szkoła po Reformie26 to więcej projektów, pracy zespołowej, zadań praktycznych i życiowych.

Kompetencje na całe życie

Uczenie się przez całe życie to jedna z najważniejszych umiejętności docenianych na rynku pracy, dlatego uczniowie będą poznawać skuteczne metody zapamiętywania treści. Zreformowana szkoła będzie rozwijać krytyczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów, komunikację, odpowiedzialność, samoświadomość. To inwestycja w przyszłość: zawodową, społeczną i osobistą.

Szkoła odpowiadająca na wyzwania współczesności

Wszystkie elementy reformy – nowa podstawa programowa, zmienione podręczniki, system oceniania, egzaminy – będą ze sobą powiązane. Dzięki temu uczeń (i rodzic) wie, po co się uczy, jakie ma cele, i jak efekty jego nauki będą sprawdzane. Szkoła stanie się bardziej autonomiczna, przez co lepiej dopasowana do potrzeb konkretnych uczniów i społeczności lokalnych. Dzięki tym zmianom szkoła lepiej przygotuje uczniów do wyzwań współczesnego świata.

Dobrzy nauczyciele = dobra szkoła

Wspieramy nauczycieli. To w dużym stopniu od nich zależy powodzenie Reformy. Dlatego oferujemy im bezpłatne szkolenia, studia podyplomowe, praktyczne przewodniki i nowoczesne narzędzia metodyczne. Zwiększamy autonomię nauczycieli, dbamy o ich rozwój i prestiż zawodu.

Pierwsze zmiany już od września

Od września 2025 roku dzieci rozpoczną naukę nowych, praktycznych przedmiotów: edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej. To wiedza potrzebna tu i teraz. Młodzi ludzie dowiedzą się, jak dbać o siebie i innych, nauczą się rozumieć świat i świadomie uczestniczyć życiu społecznym.

Reforma edukacji to nie rewolucja, ale mądra i konsekwentna zmiana. Jej celem jest taki system oświaty, który wspiera, rozwija i przygotowuje do życia. To szansa – dla Waszych dzieci i dla całego społeczeństwa. Wspólnie możemy z niej skorzystać.

Kompetencje, umiejętności i sprawczość

  • Krytyczne myślenie

    Jednym z wyzwań współczesnej edukacji jest rozwijanie u uczniów kompetencji, które pozwolą im myśleć krytycznie, podejmować świadome decyzje, rozwiązywać problemy i efektywnie działać. Budowanie przez uczniów zasobów wiedzy pozwalającej im zrozumieć otaczający ich świat i poznawać go w toku nauki na kolejnych etapach edukacji.

  • Kompetencje językowe, matematyczne, ruchowe i cyfrowe

    Jednym z celów reformy jest rozwijanie kompetencji fundamentalnych, w szczególności rozwijanie kompetencji językowych, matematycznych, cyfrowych i ruchowych. To skuteczne komunikowanie się, analizowanie i przetwarzanie informacji, stosowanie matematyki w różnych sytuacjach życiowych, rozumienie i przetwarzanie danych, procentów albo wykresów, szukanie i analizowanie informacji w świecie cyfrowym, czy dbanie o swoją kondycję fizyczną i psychiczną.

  • Sprawczość

    Budowanie sprawczości uczniów w procesie uczenia się i realizacji zamierzonych celów to jedno z podstawowych założeń reformy. Młody człowiek będzie rozumiał konsekwencje podejmowanych decyzji, szkoła będzie wspierać w rozwijaniu aspiracji uczniów, budowaniu ich nastawienia na rozwój i wzmacnianiu motywacji do dalszej nauki.

  • Wykorzystanie wiedzy w praktyce

    Reforma edukacji to krok w stronę nowoczesnego systemu nauczania, który już funkcjonuje w wielu krajach Unii Europejskiej oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Państwa takie jak Australia, Irlandia, Portugalia czy Singapur skutecznie wdrożyły modele kształcenia oparte na kompetencjach, dostosowując edukację do wyzwań współczesnego świata.

Czas na Polskę!

Oceny i egzaminy

REFORMA26 odchodzi od koncentrowania się wyłącznie na ocenach liczbowych – kluczowe będą informacja zwrotna, motywacja uczniów i rozwój kompetencji. Zadbamy o standaryzację egzaminów zewnętrznych, co pozwoli na ich porównanie rok do roku.

  • Nowy system oceniania 

    Ocenianie ma wspierać proces uczenia się, a także motywować uczniów i pomagać im rozwijać kluczowe kompetencje. Chcemy zachęcać nauczycieli do stosowania w większym niż dotychczas stopniu różnorodnych metod oceniania takich jak: samoocena, ocena diagnostyczna, kształtująca, opisowa, ocena koleżeńska, portfolio czy mikropoświadczenia. Wprowadzając zmiany, dążymy do tego, by ocenianie pełniło funkcję edukacyjną, dawało uczniom:

    • motywację i rozwój oraz większą efektywność nauki – zamiast skupiać się na porównywaniu wyników, uczniowie będą otrzymywać informację zwrotną, która pomoże im zrozumieć swoje mocne strony i obszary wymagające poprawy;
    • rozwój kompetencji – informacje o postępach w pogłębianiu wiedzy, zdobywaniu umiejętności, rozwijaniu kompetencji oraz sprawczości;
    • indywidualne podejście – kompetencje i sprawczość będą oceniane poprzez informację zwrotną, a wiedza przedmiotowa zarówno przez stopnie, jak i szczegółowe omówienie postępów.

    Nowy system oceniania położy większy nacisk na opisową ocenę zwrotną, ale nie oznacza to rezygnacji z ocen liczbowych. Wiedza i umiejętności będą nadal oceniane stopniami. Ocenianie będzie dostosowane do specyfiki nauczania danego przedmiotu. Dzięki zmianie sposobu oceniania będziecie znali mocne i słabsze strony swoich dzieci.

  • Ocena zachowania

    • Wprowadzamy zmianę zasad oceniania zachowania. Ocena będzie uwzględniała rozwój kompetencji osobistych i społecznych uczniów, a także sprawczości ucznia, jego odpowiedzialność oraz umiejętność współpracy z innymi. Takie podejście pozwoli docenić rozwój ucznia w szerszym kontekście.
  • Zmiany w egzaminach

    Uczniowie przez cały okres kształcenia będą zdobywali aktualną wiedzę i kluczowe umiejętności oraz mieli możliwość osobistego rozwoju. Tworzymy szkołę, która będzie rzeczywiście rozwijać kompetencje przydatne w życiu, a egzaminy dadzą informację o skuteczności tego procesu. Wymaga to wdrożenia nowej koncepcji egzaminów. Co konkretnie się zmieni?

    • Egzaminy będą przeprowadzane na podstawie oczekiwanych efektów uczenia się określonych w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego i będą sprawdzać, w jakim stopniu uczeń / słuchacz spełnia oczekiwane efekty uczenia się.
    • W rekrutacji do szkół średnich i na uczelnie uwzględniony zostanie szerszy zakres osiągnięć ucznia, obejmujący nie tylko oceny końcowo-roczne i wynik egzaminu, ale także inne sukcesy edukacyjne.
    • Szkoły zyskają dostęp do sprawdzonych i skutecznych narzędzi diagnostycznych, co ułatwi porównywanie osiągnięć uczniów na różnych etapach edukacyjnych, co pozwoli na szybsze wykrycie ich indywidualnych potrzeb i dostosowanie do nich sposobów pracy z uczniem.

    Egzaminy ósmoklasisty oraz matura w nowej formule, dopasowane do zreformowanego systemu edukacji, będą przeprowadzane od 2031 roku.

Dobrostan uczniów i uczennic

Badania PISA 2022 pokazują, że w 30-osobowej klasie wielu uczniów czuje się samotnych, odrzuconych, niewidocznych. Mają również niskie poczucie satysfakcji z życia, a co trzeci nie identyfikuje się ze swoją szkołą. To nie są liczby, które można zignorować. Szkoła ma być miejscem nauki, ale także wsparcia, rozwoju emocjonalnego
i społecznego. Dlatego właśnie przygotowujemy zmiany
w systemie edukacji.

Reforma26 zakłada, że szkoła pomaga uczniowi zdobyć solidną wiedzę, poznać siebie, nauczyć się wytrwałości, rozumieć innych, współdziałać i podejmować odpowiedzialne decyzje. To droga do wychowania człowieka, który nie tylko zna świat, ale również go kształtuje.

Szkoła ma być miejscem, które:

• nie rani, a wspiera,
• nie wyklucza, a włącza,
• nie ocenia na skróty, a rozwija całościowo.

 

 

Celem szkoły nie jest wynik z egzaminu, tylko przygotowanie do dorosłego odpowiedzialnego życia. Szkoła ma wspierać uczniów
w odkrywaniu ich pasji, talentów i naturalnych predyspozycji. Dzięki zmianom Wasze dzieci zyskają większą świadomość swojego potencjału i będą lepiej przygotowane do podejmowania mądrych, samodzielnych decyzji w dorosłym życiu.

Zmiany organizacji nauczania

Obecnie w klasach 7. i 8. dzieci spędzają w szkole nawet 40 godzin tygodniowo. W porównaniu do innych krajów, w Polsce rok szkolny jest krótszy, a nauka rozłożona nierównomiernie. Podstawy programowe wielu przedmiotów zawierają zbyt dużo treści szczegółowych, brakuje w nich natomiast elementów dotyczących analizowania, oceniania czy praktycznego zastosowania wiedzy.   
 
Układ godzin lekcyjnych ma wspierać głębokie uczenie się, czyli stwarzać przestrzeń na podejście interdyscyplinarne, stosowanie zróżnicowanych metod dydaktycznych, utrwalanie umiejętności uczniów i indywidualizację pracy. 

Opinie i konsultacje

  • Szkoła ma wspierać rodziców w wychowaniu, ale nie może zwalniać rodziców z odpowiedzialności

  • Szkoła to trójkąt odpowiedzialności: nauczyciele, uczniowie, rodzice. Trzeba mocniej zaangażować rodziców, szczególnie w kompetencje poznawcze, społeczne i osobiste. Ważne jest tworzenie platformy współpracy rodzic-szkoła

To przykłady głosów, które zebraliśmy od rodziców. Od początku zakładaliśmy, że potrzebujemy reformy, która nie będzie zaskakiwała ani uczniów, ani nauczycieli, ani rodziców. To przecież rodzice, jako pierwsi, będą tłumaczyć swoim dzieciom zmiany, które ich czekają. Dlatego tak ważne jest, aby sami je zrozumieli oraz mogli w nich uczestniczyć. 

Zmiany będziemy wprowadzać stopniowo i po szerokich konsultacjach społecznych. Zaczynamy w 2026 roku, a ostatnie działania – nowe egzaminy ósmoklasistów i matury odbędą się w 2031 roku. To pierwsza reforma systemu edukacji prowadzona w ten sposób. Wsłuchujemy się w głosy i potrzeby, po to, aby system ulepszać, a nie tylko zmieniać.

Co już wiemy?

Pierwsze konsultacje zorganizowane zostały podczas tworzenia Profilu absolwenta i absolwentki przedszkola i szkół podstawowych. Rodzice brali udział w konsultacjach zorganizowanych w Białymstoku, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu, a także kilkunastu spotkaniach online. Zebrane opinie były uwzględniane przy tworzeniu ostatecznej wersji Profilu absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej.

Podczas tych spotkań padały głosy dotyczące:

  • przeciążenia dzieci, przeładowaniu programów nauczania zbyt szczegółowymi treściami,
  • konieczności indywidualizacji pracy z uczniem – zarówno pomoc tym, którzy wymagają dodatkowego wsparcia jak również uczniom, którzy mają szczególne talenty – aby, każde dziecko mogło rozwinąć swój potencjał,
  • potrzeby większego włączenia do procesu edukacji rodziców i opiekunów prawnych,
  • wsparcia nauczycieli przy wprowadzaniu zmian (odpowiednie przygotowanie, szkolenia),
  • budowaniu relacji i wzajemnego zaufania między uczniami, nauczycielami i rodzicami,
  • oparciu nauczania na solidnych fundamentach wiedzy,

Rodzice, którzy brali do tej pory udział w konsultacjach pozytywnie odnosili się do propozycji rozwijania w przedszkolu i szkole poczucia sprawczości (rozwijania autonomii, odpowiedzialności i zdolności do pozytywnego wpływania na otaczającą rzeczywistość) i wsparcia  opiekunów (nie wyręczania) w funkcji wychowawczej.    
 
Kolejne konsultacje przed nami. Będziemy z Wami omawiać nowe propozycje i wyjaśniać kierunki zmian.