Zmiany, które planujemy w szkołach – powstają przede wszystkim z myślą o Was. Polska szkoła będzie nowoczesna, bezpieczna, przyjazna i przygotuje Was do wyzwań przyszłości. Dzięki reformie w szkole będziecie uczyli się w sposób ciekawy i skuteczny, będziecie potrafili wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
Najważniejsze
zmiany
Co nowego w szkole?
Podręczniki
Z nowych podręczników jako pierwsi zaczną korzystać uczniowie klas 1. i 4. szkół podstawowych – we wrześniu 2026 roku. W następnych latach wprowadzane będą podręczniki dla kolejnych roczników.
Egzaminy
Nowe egzaminy ósmoklasisty i nowe matury zaczną obowiązywać dopiero od 2031 roku, kiedy pierwsi uczniowie objęci nową podstawą programową zakończą pełny cykl kształcenia. Takie rozwiązanie zapewni uczniom, nauczycielom i szkołom czas na spokojne przygotowanie się do zmian oraz uniknięcie sytuacji, w której wymagania egzaminacyjne byłyby nieadekwatne do treści nauczania. Reforma systemu egzaminów będzie ściśle powiązana z wprowadzaniem nowego podejścia do nauczania i oceniania, opartego na rozwijaniu umiejętności m.in. myślenia krytycznego i rozwiązywania problemów.
Ocenianie
Zmienimy sposób oceny zachowania, aby było ono informacją o rozwoju kompetencji, sprawczości i zaangażowaniu w życie społeczności. Ocenianie to także ocena opisowa, czy ocena koleżeńska. Będziemy zachęcać Waszych nauczycieli do ich stosowania.
Nowe przedmioty
Dzięki edukacji zdrowotnej nauczycie się, jak dbać o siebie i innych, troszczyć się o zdrowie fizyczne i psychiczne przez całe życie. W klasach 4-6 szkoły podstawowej wprowadzona zostanie przyroda, w nowej formule. Będziecie poznawać otaczający nas świat, patrząc na zjawiska pod kątem biologicznym, chemicznym, geograficznym czy fizycznym. W ten sposób łatwiej będzie Wam je zrozumieć.
Więcej praktycznych zagadnień
Będziecie uczyć się tego, co na pewno przyda Wam się w codziennym życiu, np. gospodarować finansami, czy tego, jak szukać sprawdzonych informacji, rozwiązywać problemy, pracować w grupie.
Więcej godzin na zainteresowania
Zwiększymy liczbę godzin, które dyrektor może wykorzystać na organizację zajęć dodatkowych dla uczniów. Te zajęcia powinny być dopasowane do potrzeb konkretnej społeczności, żebyście mogli rozwijać swoje zainteresowania.
Nauka przez działanie
Przykładem nauki poprzez działanie jest wprowadzenie do szkół tygodnia projektowego, podczas którego będziecie mieli do przygotowania konkretne zadania w grupie. To zachęta do tego, aby uczyć się współpracy. Niektóre szkoły już wykorzystują w swojej praktyce uczenie projektowe, chcemy jednak, by stało się to standardem – dobre praktyki trzeba upowszechniać, żeby każdy miał równe szanse.
Profil Absolwenta i Absolwentki
Pierwszym krokiem do zmian w systemie edukacji było przygotowanie Profilu absolwenta i absolwentki przedszkola oraz szkoły podstawowej. Profil opracował Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy.

Profil absolwenta i absolwentki
to kompas dla polskiej edukacji, który wskazuje:
- uczniom: po co się uczą,
- rodzicom: czego uczą się ich dzieci,
- nauczycielom: jakie wartości, jakie kompetencje i jaka wiedza powinny być w centrum ich uwagi.
Dobrostan to nasz
priorytet
W ostatniej edycji badania PISA z 2022 roku polscy piętnastolatkowie pod względem poczucia satysfakcji z życia znaleźli się dopiero na 69. miejscu, a pod względem poczucia przynależności do szkoły aż na 73. miejscu!
-
69.
poczucie satysfakcji z życia
-
73.
poczucie przynależności do szkoły
Te dane świadczą o poważnym kryzysie kondycji psychicznej uczniów, a także niskim poczuciu związku ze szkołą. Zmiany w tym zakresie są konieczne.
Zatem oprócz przekazywania Wam aktualnej wiedzy, szkoła będzie wspierać Was w rozwoju. Dużą wagę przywiązujemy do wzmocnienia funkcji wychowawczej szkoły. Co to w praktyce oznacza? Wsparcie w rozwoju Waszych potrzeb emocjonalnych
i społecznych, regularne sprawdzanie tego, jak czujecie się w szkole, wzmacnianie Waszych kompetencji.
Wszystko po to, żebyście pewnie poruszali się w otaczającym Was świecie teraz, a także za 5, 10 czy 15 lat.