Jesteś nauczycielem, uczniem, rodzicem? Chcesz mieć wpływ na przyszłość polskiej szkoły? Weź udział w konsultacjach publicznych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało do konsultacji publicznych dwa projekty rozporządzeń Ministra Edukacji:
- w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, - w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej.
Konsultacje projektów rozporządzeń to kolejny element szerokich prac prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym w ramach wdrażania Reformy26. Kompas Jutra.
Co zmieni się w polskiej szkole?
Projekt podstawy programowej wychowania przedszkolnego i dla szkoły podstawowej został przygotowany tak, aby nowe rozwiązania były praktyczne i przyjazne zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Głównym celem nowej podstawy programowej ma być wspieranie rozwoju dzieci w sposób nowoczesny i dostosowany do realnych potrzeb.
Główne założenia:
- Jasne cele i efekty Podstawa określa, czego uczniowie mają się nauczyć i jakie umiejętności zdobyć.
- Precyzja i elastyczność Dokument jest na tyle szczegółowy, że można na jego podstawie przygotować narzędzia diagnostyczne. Jednocześnie pozostawia nauczycielom swobodę – swój program nauczania mogą realizować w sposób twórczy i dopasowany do różnych potrzeb uczniów.
- Spójność między przedmiotami Treści są ze sobą powiązane, tak aby nauka odbywała się w sposób logiczny i całościowy, a nie podzielona na niepowiązane fragmenty.
- Realny zakres Oczekiwane efekty są możliwe do osiągnięcia w warunkach szkolnych i odpowiadają faktycznym potrzebom dzieci.
- Rozwój kompetencji zamiast pamięciowego uczenia się Dzięki realizacji podstawy uczniowie będą mieli utrwaloną wiedzę.
- Głębokie uczenie się Dzięki zmianom, uczniowie będą potrafili stosować zdobyte umiejętności w praktyce – także poza szkołą, w codziennym życiu.
- Kompetencje przekrojowe i sprawczość Szczególną uwagę zwracamy na rozwój umiejętności, które wcześniej były często pomijane – takich jak samodzielność, inicjatywa czy współpraca.
- Doświadczenia wzmacniające sprawczość Nowa podstawa zakłada, że uczniowie powinni mieć możliwość podejmowania decyzji i działania, aby czuli, że mają wpływ na swoje otoczenie.
- Język efektów uczenia się Podstawa jest opisana w prosty sposób – przez konkretne efekty, jakie uczeń powinien osiągnąć. Jednocześnie stanowi podstawę wymagań egzaminacyjnych.
Projekty podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej zostały opracowane w Instytucie Badań Edukacyjnych. Nad ich przygotowaniem pracowało ponad 200 ekspertów, wyłonionych w ogólnopolskim naborze. Ponadto, w przypadku geografii, w związku ze stanowiskiem Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, podjętym na posiedzeniu w dniu 30 października br., a także uwagami zgłoszonymi bezpośrednio do Ministerstwa Edukacji Narodowej, zostali zaangażowani dodatkowi eksperci, którzy opracowali poprawioną wersję projektu, która została włączona do ww. projektu rozporządzenia Ministra Edukacji.
Konsultacje publiczne potrwają do 18 grudnia 2025 r.
Więcej informacji na stronie głównej MEN.
Opinie i uwagi szczegółowe w zakresie podstawy programowej prosimy przesłać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego.